Unieke locatie met historie

Op de grens van Nederland en België vindt u een unieke locatie met een prachtige historie; Spoorhuis Baarle. De voormalige douaneloods aan het Bels Lijntje is omgetoverd tot een sfeervolle lunch- en eventlocatie waar u heerlijk kunt eten, vergaderen, feesten en samen zijn.

Rust, gezelligheid en genieten in een warme huiselijke sfeer, temidden van een stukje Baarlese historie.

Spoorhuis Baarle is zeer geschikt voor meetings en vergaderingen. Bent u op zoek naar een bijzondere locatie? Kom dan eens langs en laat je overtuigen door het historische karakter van onze locatie.

Historie

Bels lijntje is de naam voor het Nederlandse deel van Spoorlijn 29 tussen Tilburg en Turnhout (31,14 km).

Tot 1865 werd het hele gebied tussen Turnhout en Baarle-Nassau beheerst door uitgestrekte heidevelden. In dat jaar werd gestart met de aanleg van de spoorlijn tussen Turnhout en Tilburg, en werd het station Weelde-Merksplas gebouwd. De spoorlijn werd aangelegd en uitgebaat door de ‘Grande Central Belge’. Hierdoor werd de spoorlijn in de Noord-Brabantse volksmond ‘Bels Lijntje’ genoemd. De verwachtingen over de lijn waren te hoog gespannen. Reeds in de beginjaren bleven de activiteiten beneden het verhoopte peil. De GCB had geen concessie meer om tussen Lier en Turnhout te rijden, alsook door het gereedkomen van de Moerdijkbrug in 1872. In 1898 werd het Nederlandse deeleigendom van de Staatsspoorwegen. Omdat de verbinding Parijs – Amsterdam (via Turnhout-Tilburg) het kortst was, wilde men deze lijn uitbouwen.

In 1906 werd het spoorwegemplacement Weelde-Statie / Baarle-Nassau-Grens in gebruik genomen. Dit emplacement omvatte een stationsgebouw van 167 meter lengte, naar een ontwerp van architect G.W. van Heukelom, douaneloodsen, een locomotievenloods met draaischijf, een reservoir-gebouw en diverse seinwachtershuisjes. Aan beide zijden van de grens lag een rangeerterrein met 24 sporen naast elkaar! Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd de lijn door de Duitsers bij de grens met prikkeldraad in tweeën gedeeld, maar na 1918 werd het treinverkeer opnieuw gestart. Stilaan kwam er meer concurrentie van het busverkeer. In 1934 werd het personenvervoer definitief gestaakt.

In 1959 werd het grootste deel van het ‘nieuwe’ stationsgebouw van Baarle-Nassau-Grens gesloopt. De goederen-trein reed toen nog tweemaal per dag. Op 1 juni 1973 reed de laatste officiële trein.

Van 1974 tot 1982 reed de Stichting Stoomtrein Tilburg-Turnhout (SSTT) met toeristische stoomtreinritten van Tilburg tot de grens en terug. Het was op 29 juli 1974 dat locomotief 3737 met zijn passagierswagons klaar stond om richting Turnhout te vertrekken en de mensen massaal toestroomden.

In 1986 werden de rails en bielzen vanaf Turnhout tot aan de grens opgebroken en in 1989 werd over deze bedding een fietspad aangelegd.